Review 'Luxantis' - HABA
Door het grote aanbod spellen, kunnen wij ons voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet! Daar gaan wij je bij helpen. Wij gaan de spellen voor je testen, schrijven er een review over en delen deze op onze social media en website. Vandaag reviewen we 'Luxantis' van HABA voor je. Een coöperatief spel voor het hele gezin.
Review 'Luxantis'
Leeftijd: 6+
Aantal spelers: 2-4 spelers
Speelduur: +/- 20 min.
Inhoud van het spel
- 1 spelbord 'Lichtwoudlabyrint met led techniek'
- 4 transparante speelfiguren
- 1 spelbord 'Weg naar het kasteel Luxantis'
- 36 kaarten met schaduwwezens
- 24 boomkaartjes
- 1 dobbelsteen
- 1 handleiding
Doel van het spel
Probeer samen alle schaduwwezens te bestrijden, voor één van hen het bovenste veld bij kasteel Luxantis bereikt. Daartoe moet je in het lichtwoudlabyrint de magische voorwerpen vinden.
De opstelling
-1 Leg de onderkant van de doos met het led-spelbord in het midden en schakel het aan. Druk op de groene knop. Alle lichtjes knipperen nu even.
-2 Elke speler neemt een speelfiguur en zet die op de open plek in het lichtwoudlabyrint (bedieningsdeel in het midden van het led-spelbord), zodat de knoppen vrij toegankelijk zijn. De overige speelfiguren zijn niet nodig en leg je weer in het deksel van de doos.
Tip: Op de zijkanten van de onderkant van de doos zie je telkens één van de heldhaftige karakters uit Luxantis. Als je de speelfiguur kiest, van wie de kleur hoort bij de kant van de doos waar je zit, kun je beter onthouden welke speelfiguur van jou is.
-3 Leg het kleinere spelbord (met de weg naar kasteel Luxantis) naast de onderkant van de doos.
Het spel
Om de ronde te starten, druk je op de zwarte knop in de open plek. Onthoud goed op welke velden nu een rood lichtje brandt, want de dwaallichtjes verdwijnen meteen weer. De velden met dwaallichtjes kunnen erg gevaarlijk zijn. Tijdens het spel mag je er wel met jouw speelfiguur op staan, maar daar zit wel een risico aan. Alle velden waar nu geen lichtje brandt, zijn de 'veilige velden' met blauwe glimwormpjes. Als het weer donker geworden is, kan je de reis door het lichtwoudlabyrint hervatten. Je speelt met de wijzers van de klok mee. De moedigste speler begint.
Een beurt bestaat altijd uit twee acties:
A: Speelfiguur bewegen
B: De dobbelsteen gooien.
Actie A - speelfiguur bewegen
Je mag: • eerst overleggen met je medespelers;
• beslissen aan welke kant je de open plek verlaat;
• je speelfiguur tijdens je beurt max. 5 velden verplaatsen(minder dag 5 velden mag ook)
• horizontaal en verticaal van veld naar veld gaan; (over hagen en muren klimmen of diagonaal bewegen mag niet)
• enkel naar vrije velden gaan.
*Velden waarop al andere speelfiguren staan, zijn bezet; je kunt hier niet over springen.
Groen = toegelaten beweging
Rood = geen toegelaten beweging
Magische voorwerpen
Om in de strijd tegen de schaduwwezens een magisch voorwerp te kunnen gebruiken, moet jouw beurt met je speelfiguur op het desbetreffende veld eindigen. Je mag magische voorwerpen ook ongebruikt laten door over het veld te gaan. Sta je met je figuur op een veld met een magisch voorwerp, dan kan je niets overkomen. Hier ben je veilig, gelijk in welke kleur de omliggende velden gaan flikkeren en of je het voorwerp al dan niet nodig hebt.
Actie B - met de dobbelsteen gooien
Nadat je je figuur hebt verplaatst, moet je nog met de dobbelsteen gooien.
Wat heb je gegooid?
Rode dwaallichtjes: Nu wordt het gevaarlijk. Is iemand op een dwaalspoor gebracht? Druk op de rode knop: de rode dwaallichtjes verschijnen weer op de gevaarlijke gebieden in het woud. Alle spelers die op een veld met een rood lichtje staan, moeten hun speelfiguur weer op de open plek zetten en hun volgende beurt van daaruit starten. Alle andere speelfiguren mogen blijven staan.
Blauwe glimwormpjes: Wat een geluk! De blauwe glimwormpjes tonen jou nogmaals de veilige weg door het woud. Druk op de blauwe knop: op alle veilige gebieden brandt nu even een blauw lichtje. Onthoud deze goed, zodat je weet langs welke weg naar de magische voorwerpen je geen gevaar loopt.
Alle spelers op een veld met een blauw lichtje, mogen hun speelfiguur vrijwillig exact één veld verplaatsen. Als een speler hierdoor een magisch voorwerp bereikt, kan hij dat gebruiken om de schaduwwezens te bestrijden.
Zwarte werveling: opgelet! De glimwormpjes en dwaallichtjes veranderen van plaats!
Druk op de zwarte knop: nu schijnen de dwaallichtjes op andere velden. Ook de veilige plaatsen met de blauwe glimwormpjes bevinden zich nu natuurlijk ergens anders. Onthoud goed deze nieuwe posities.
Als een speelfiguur nu op een veld staat met een rood lichtje, heeft hij helaas pech: hij moet zijn speelfiguur weer op de open plek zetten. Als de rode dwaallichtjes schijnen, heb je slechts enkele seconden om hun plaats te onthouden, daarna verdwijnen ze.
Schaduwwezen: Oh help, een schaduwwezen gaat op pad richting kasteel. Overleg samen welk schaduwwezen jullie een veld naar voren zetten. Schuif de kaart daarvoor in de richting van de pijl op het spelbord een vrij veld naar boven. Denk eraan: als een schaduwwezen het kasteel bereikt, heb je samen het spel verloren.
Einde van het spel
Slaag je er in om samen met jouw medespelers de acht schaduwwezens te laten verdwijnen voor één van hen het kasteel bereikt, dan win je samen het spel.
Gefeliciteerd, jullie zijn de helden van Luxantis!
Als een van de schaduwwezens het kasteel bereikt, verliezen jullie helaas allemaal. Dat gebeurt als je met de dobbelsteen het schaduwwezen gooit en een schaduwwezen uit de bovenste, vierde rij naar boven verplaatst moet worden.
*Belangrijk na het spel! Druk op de groene knop om het spelbord uit te schakelen en de batterijen te sparen
Tips bij het spel
– Spreek af wie naar welk magisch voorwerp gaat.
– Kijk goed welke magische voorwerpen jullie het dringendst nodig hebben.
– Overleg altijd samen welk schaduwwezen vooruitgaat: verplaats eerst zwakke schaduwwezens (met weinig zichtbare voorwerpen) die jullie snel kunnen laten verdwijnen of verplaats diegenen, die nog ver verwijderd zijn van het kasteel.
– Als je op een toets op het bedieningsdeel drukt, wacht dan tot de lichtjes weer uit zijn voor je op een nieuwe toets drukt en een nieuwe actie onderneemt.
– Je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen: als jullie het spel eenvoudiger willen maken (zeker als jullie maar met z‘n tweeën spelen), meng dan enkel de kaarten met schaduwwezens met één of twee voorwerpen en neem daarvan de 8 kaarten met wezens, die jullie moeten bestrijden. Als het spel moeilijker moet zijn, neem dan enkel de kaarten met schaduwwezens met 3 of 4 voorwerpen. Bovendien kunnen jullie de schaduwwezens een rij verder naar boven op het spelbord laten starten. Zo moeten ze een kortere weg afleggen en is de dreiging voor jullie groter.
Wat vind ik van het spel?
Wat mij het meest aanspreekt is dat het een coöperatief spel is, dat wil zeggen samenwerken. Eerlijk is eerlijk, iedereen die meerdere kinderen heeft, maakt wel eens mee dat samenwerken een moeilijk ding kan zijn, met dit soort spellen kunnen ze dat goed leren.
Mijn kinderen zijn heel enthousiast over dit spel omdat het bord met led-verlichting werkt, je een pad moet volgen.. maar uiteindelijk niet weet of je op een rood lichtje staat en de schaduwwezens moet tegenhouden voordat ze bij het kasteel zijn.
Ik geef dit spel een 9,5
It's good to come across a blog every once in a whnile that isn't
the same outdated rehashed information. Excellent read!
I've saved yur site and I'm including your RSS feeds to my Google account. https://lvivforum.Pp.ua/